Podłączenie przyczepy do haka holowniczego – to bardzo proste!
Masz już hak holowniczy po montażu i przyczepa czeka na zamocowanie… Jeśli robisz to pierwszy raz, warto spokojnie przypomnieć sobie, jakie czynności po kolei należy wykonać. Przypięcie ładunku do samochodu jest prostą i szybką czynnością, ale nie można pominąć żadnego z etapów działania. W grę wchodzi nie tylko komfort, ale przede wszystkim bezpieczeństwo podróżujących z Tobą osób oraz pozostałych uczestników ruchu drogowego. Sprawdź z nami krok po kroku, jak przygotować auto z przyczepką do wyruszenia w pierwszą trasę.
Jak podłączyć przyczepę do haka?
Wiele poradników na temat podłączania przyczep zaczyna się od przedstawienia sposobu dopasowania kuli do zaczepu. Jednak warto pamiętać o podstawie – odpowiednim miejscu do przeprowadzenia tej operacji. Jeśli chcesz pewnie i bezpiecznie spiąć auto z przyczepką, zrób to na równym podłożu. Utrudnisz sobie pracę, jeśli będziesz chciał tego dokonać na większym spadku, parkując do tego jedną stroną nad wysokim krawężnikiem. Zupełnie niedopuszczalne jest ustawienie samochodu i ładunku w różnych płaszczyznach. W przypadku większego stopnia nachylenia pod koła można podłożyć kliny. Dlatego najlepiej wybrać równe miejsce, na którym będziesz mógł bez przeszkód manewrować pojazdem. Mało kto potrafi ustawić samochód idealnie w miejscu połączenia – zostaw jeszcze trochę miejsca na dociągnięcie dyszla i założenie go na hak holowniczy. Dużo łatwiej jest przypiąć lżejszą, pustą przyczepę, więc jeśli możesz, załaduj ją dopiero po sprzężeniu z pojazdem. Pamiętaj – zaczep poprawnie dobrany do modelu auta nie powinien sprawiać żadnych problemów przy podłączaniu ładunku.
Sprawdź gniazdo
Przed nałożeniem zaczepu na kulę upewnij się, czy hak umożliwi montaż oświetlenia. Choć raczej należy tu mówić o podłączeniu – wystarczy, że wtyk z przyczepy będzie pasował do gniazda. Jeśli wciąż jeszcze zastanawiasz się, jaki hak holowniczy wybrać, zdecyduj się na wersję z wtyczką 13 PIN. Ten standard umożliwia użytkowanie przyczepy z wszystkim rodzajami świateł, łącznie z postojowym i cofania. Ceny haków holowniczych, do których dobiera się gniazda 7 lub 13 PIN, nie różnią się aż tak bardzo, a jednak dużo bezpieczniej podróżować z ładunkiem wyposażonym w kompletne oświetlenie. W przypadku zakupu auta z hakiem holowniczym w cenie możesz w każdej chwili zmienić gniazdo na lepsze. Przed podłączeniem przyczepy sprawdź, czy instalacja nie zaśniedziała i zapewnia przepływ prądu.
Umieść zaczep przyczepy na kuli haka
Przed podłączeniem do samochodu zwróć uwagę, czy zaczep przyczepy jest otwarty. Wskazuje na to dźwignia przestawiona do góry. Jeśli zaczep jest zamknięty, należy nacisnąć (przesunąć) ją ku górze i pociągnąć rękojeść do przodu. Aby poprawnie podłączyć przyczepę, musisz postępować według tego planu:
- Założyć linkę zabezpieczającą na kulę haka.
- Otwarty zaczep nałożyć na kulę.
- Wkręcić śrubę koła podporowego do opuszczenia zaczepu aż do kontaktu z kulą.
- Nacisnąć zaczep ku dołowi do odskoczenia zapadki.
- Sprawdzić wizualnie położenie mechanizmu oraz unieść dyszel do poczucia oporu.
Po zamknięciu zaczepu wystarczy jeszcze zabezpieczyć kółko wsporcze – złożyć je w stronę odwrotną do pojazdu lub odpiąć i schować, np. w przyczepie lub bagażniku. Pozostawione bez zabezpieczenia mogłoby uszkodzić się podczas jazdy lub stworzyć zagrożenie w ruchu drogowym.
Zobacz, czy światła w przyczepie działają
Po połączeniu kuli z zaczepem i zabezpieczeniu całości wystarczy odkryć nakrywkę od gniazda 7 lub 13-PIN i wetknąć w nią wtyczkę. Każdy element musi zostać połączony z otworem w gnieździe. Jeśli przyczepa i hak holowniczy mają różne końcówki, skorzystaj ze specjalnych przejściówek. Pozostaje już tylko sprawdzenie, czy palą się wszystkie kontrolki. W następnej kolejności sprawdź światła – kierunkowskazy, światło STOP i przeciwmgielne. Bez poprawnie działających lamp nie powinieneś ruszać w drogę – i to nie tylko dlatego, że możesz otrzymać mandat.
Teraz już wiesz wszystko!
Samochód z przyczepą gotowy do podróży – bezpieczne zamknięcie i oświetlenie to priorytet przed wyruszeniem w drogę. Sprawdź jeszcze ciśnienie w oponach, zabezpiecz ładunek i załóż plandekę. Po powrocie czeka Cię jeszcze demontaż. Wystarczy wykonać to samo, tyle że w odwrotnej kolejności. Używanie haków holowniczych wiąż się również z dobraniem do rodzaju ładunku – zapraszamy do przeczytania wpisu na ten temat na naszym blogu: Jak dobrać hak holowniczy do pojazdu.