Kiedy warto rozważyć demontaż haka holowniczego?

Kiedy zastanawiasz się, jaki hak holowniczy wybrać, od razu masz dostęp do informacji o opcjach montażu. A co, jeśli potrzebujesz wskazówek związanych z demontażem? Zaczep usuwa się raczej rzadko i zazwyczaj wynika to z sytuacji podyktowanej koniecznością. Najczęstsze powody odłączenia to wypadki oraz uszkodzenia związane np. z korozją. Zdarzają się przypadki, że ktoś chce wymienić cały zaczep holowniczy z kulą na inny model. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć, zanim zdecydujesz się na zdemontowanie zaczepu w samochodzie.

Zdemontuj hak holowniczy – to proste!

Właściciele aut najczęściej zastępują sztywną kulę demontowaną lub chowaną wersją, ponieważ w coraz liczniejszych krajach obowiązuje zakaz jazdy z pustym zaczepem. Jeśli nie chodzi o wymianę, a jedynie pozbycie się części, często kończy się to na zdjęciu części wystającej na zewnątrz, czyli kuli. Jest ona montowana na 2 lub 4 śruby, dlatego jej demontaż zajmie zaledwie kilka minut. Nieco więcej wysiłku i czasu potrzeba na odkręcenie ramy od podłużnic. Jednak i tę czynność można wykonać samodzielnie, choć oczywiście łatwiej to zrobić na podnośniku lub w kanale. Przy zakładaniu należy brać pod uwagę każdy wymóg bezpieczeństwa, jaki hak holowniczy powinien spełniać.

Demontaż samej kuli – czy to się opłaca?

Zdjęcie kuli haka holowniczego bez demontażu ramy to rozwiązanie połowiczne. Demontując ją, pozostawisz niewidoczną ramę. Jeśli będziesz chciał zamontować nowy zaczep, i tak trzeba będzie najpierw usunąć stare elementy z podłużnic. Z drugiej strony, odkręcenie widocznej części zaczepu to działanie odwracalne – w każdej chwili możesz skompletować układ, np. wtedy, gdy pojawi się potrzeba holowania ładunku lub założenia bagażnika rowerowego. Reasumując, warto zdemontować samą kulę auto haka, gdy chcesz zostawić opcję założenia przyczepy. Jeśli z jakichś powodów definitywnie rezygnujesz z tej części, lepiej będzie zdecydować się na całkowity demontaż.

demontaz-haka-holowniczego

Hak po kolizji

Niezależnie od tego, jaki hak holowniczy wybierzesz, z założenia ma to być część zintegrowana z samochodem na stałe. Dlatego w większości przypadków demontaż całości wchodzi w grę w dwóch przypadkach:

  • gdy na skutek kolizji nastąpiło jakiekolwiek przesunięcie geometrii haka holowniczego i kuli,
  • gdy zaczep stracił niezbędne parametry przez nadmierną eksploatację lub uległ nieodwracalnej korozji.

Przy uderzeniach z tyłu auto haki powodują duże spustoszenie w innych samochodach, jednak zazwyczaj same również wykrzywiają się i przesuwają. Nawet najmniejsza zmiana w stabilności tej części to powód do natychmiastowego demontażu. Po wypadku i uszkodzeniu zaczepu nie można go używać pod żadnym pozorem. Pojawiające się na aukcjach internetowych i w serwisach ogłoszeniowych „haki w idealnym stanie” to najczęściej części powypadkowe, pozbawione tabliczki znamionowej, których użycie grozi niebezpieczeństwem w ruchu drogowym. Pod żadnym pozorem nie sprzedawaj i nie użyczaj zaczepu wymontowanego z samochodu po kolizji!

Nadmierna eksploatacja haka holowniczego

Innym powodem demontażu mogą być uszkodzenia powstałe w wyniku intensywnej lub nieprawidłowej eksploatacji. Auto haki przed oddaniem do użytku przechodzą obowiązkową kontrolę w OSKP. Jednak na skutek zjawisk niezależnych od montażu, wadliwej przyczepy lub drobnej, niezauważonej kolizji może nastąpić odkształcenie ramy czy nadmierne zużycie kuli. Wówczas należy zdemontować cały układ. Nie powinno się dobierać innej zewnętrznej części do ramy. Jeśli chcesz wymienić zaczep, powinieneś to zrobić z całą konstrukcją. Koniecznie należy też zdemontować przerdzewiałe auto haki i wybrać zupełnie nowy układ montowany od podstaw. Podobnie jak w przypadku części powypadkowych zdemontowane zaczepy z uszkodzeniami muszą trafić na złom.

jak-zdemontowac-hak

Zdemontuj hak samodzielnie lub powierz to specjalistom

Demontaż zaczepu holowniczego z kulą nie jest skomplikowany. W przypadku standardowego wyzwania możesz podołać temu samodzielnie. Jeśli ewentualne uszkodzenia utrudniają użycie zwykłych narzędzi, zwróć się do specjalistów z naszej sieci warsztatów. Obojętnie jaki hak holowniczy wchodzi w grę, zawsze znajdą sposób na pomoc w takiej sytuacji. Pamiętaj, by nie „wzbogacać” rynku części zamiennych powypadkowymi zaczepami. W razie wątpliwości skontaktuj się z naszym specjalistą, który chętnie pomoże Ci w wyborze nowego modelu dopasowanego do Twojego auta.

Najwyższa jakość: zawsze staramy się dostarczać produkty Brink lub Westfalia