W jaki sposób dbać o hak holowniczy?

Po prawidłowym zamontowaniu hak holowniczy jest nieskomplikowanym w eksploatacji podzespołem samochodu. Mimo tego wymaga ochrony i regularnych kontroli. W przeważających przypadkach auto hak nie jest używany zbyt często, dlatego należy co jakiś czas sprawdzić, w jakim jest stanie. To warunek konieczny, by podczas holowania połączenie przyczepy z autem było trwałe i bezpieczne.

Dbanie o hak holowniczy jest ważne

Właściwe zabezpieczenie to podstawa

W absolutnej większości haki samochodowe produkuje się z metalu. Niezależnie od zastosowanych materiałów i środków zabezpieczających są one podatne na korozję. Renomowani producenci (haki holownicze w naszym sklepie pochodzą tylko ze sprawdzonych źródeł) stosują liczne środki chroniące przed skorodowaniem, takie jak cynkowanie lub malowanie proszkowe specjalnymi farbami. Jednak zaniedbany, nieoczyszczany łącznik po kilku latach może zacząć rdzewieć. Holowaniu towarzyszą naprężenia i tarcie elementów łączących z przyczepą. Przez to warstwa ochronna ściera się, pozostawiając metal narażony na wpływ powietrza, wilgoci i zanieczyszczeń. Miejscem, w którym szczególnie zużywa się auto hak holowniczy, jest kula. Główne metody zaradcze to regularne pokrywanie jej smarem oraz nakładanie na główkę specjalnego kapturka. Dzięki temu podczas opadów, jazdy po śniegu czy przez błoto pośniegowe stykowa część zaczepu będzie dobrze chroniona. Niektórzy kierowcy zakładają na nią to, co akurat mają pod ręką, na przykład piłeczkę tenisową lub winylową rękawicę jednorazową. Jednak tylko odpowiednio dopasowany, niedrogi kapturek dokładnie osłoni wrażliwą część przed niesprzyjającymi warunkami.

Pamiętaj o smarowaniu

Regularne smarowanie zmniejsza tarcie i chroni warstwę zabezpieczającą. Dzięki temu zwiększa się żywotność kuli i zaczepu w przyczepce samochodowej. Ze smarem ten układ będzie służył o wiele dłużej. Jednak jednorazowa aplikacja środka smarującego nie wystarczy. Niezależnie od tego, czy hak montowany na stałe jest używany, czy przykryty kapturkiem – do pokrytej towotem powierzchni przyczepiają się drobinki piachu i innych zanieczyszczeń. Po założeniu przyczepy na skutek tarcia niszczą one stykowe powierzchnie kuli. Dlatego przed zapięciem należy usunąć stary smar z niepożądanymi drobinkami i wymienić go na świeży. Tę czynność powinno się wykonać przed każdym kolejnym załadunkiem i transportem. Nie wystarczy hak holowniczy z oczyszczoną kulą – to samo dotyczy wnętrza zaczepu przyczepki. Dzięki odpowiedniej konserwacji połączenie będzie solidne i bezpieczne, a części posłużą przez dłuższy czas.

Kiedy smarowanie nie jest wskazane?

Jak zawsze – w każdej sytuacji znajdą się wyjątki. Może się zdarzyć tak, że smar nie tylko nie będzie potrzebny, ale nawet niewskazany. Nowsze modele zaczepów, a zwłaszcza bagażników rowerowych montowanych na kuli, nie mogą zostać przesmarowane ze względu na możliwe przechyły i nieplanowane zmiany w ułożeniu uchwytu. W skrajnych przypadkach może to doprowadzić do odpięcia ładunku i stworzenia niebezpieczeństwa w ruchu drogowym (nie wspominając już o zniszczeniach i kosztach). W razie wątpliwości zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami.

Samochodowy hak holowniczy

Co w sytuacji, kiedy nie działają styki?

Kolejnym wrażliwym punktem haków samochodowych jest instalacja elektryczna. A dokładniej styki w gnieździe lub wtyczce, które mogą nie przewodzić prądu i spowodować brak tylnego oświetlenia przyczepy. Oprócz pewnego mandatu może się zrobić całkiem niebezpiecznie, dlatego warto kontrolować je na bieżąco i w razie potrzeby oczyścić przy pomocy specjalnego preparatu lub wymienić na nowe. Sygnałem ostrzegawczym w tym wypadku jest kolor zielony – utlenianie miedzi, z której wykonane są styki, tworzy śniedź. Przewody należy sprawdzać niezależnie od zastosowanych osłon i zabezpieczeń, ponieważ ich stan może zależeć od nieznacznych zmian warunków atmosferycznych.

Utrzymuj hak w dobrym stanie

Utrzymywanie haka holowniczego (nawet wprost ze sklepu) w należytej kondycji leży w interesie właściciela, ponieważ decyduje o komforcie i bezpieczeństwie podczas przewożenia ładunków. Te elementy zużywają się jak każda część samochodowa, dlatego nawet przy regularnej konserwacji pomyśl o wymianie zaczepu lub kuli. Sprawdź, jakie modele wymagają odpowiedniej konserwacji. W holowaniu nie ma miejsca na kompromisy – stan całego połączenia odpowiada za bezawaryjne używanie układu auto-przyczepa.

Najwyższa jakość: zawsze staramy się dostarczać produkty Brink lub Westfalia