Holowanie auta zimą – to warto wiedzieć!

Zimą warunki na drodze radykalnie się pogarszają. Dochodzi wówczas do wielu stłuczek i awarii. W nagłej potrzebie pierwszym i wciąż popularnym sposobem pomocy drogowej jest holowanie. Każdy z nas chce przecież pomóc innym kierowcom w potrzebie. To bardzo szlachetne, jednak czasem naturalny odruch pomocy kończy się dla kierowcy mandatem. Co warto wiedzieć o zimowym holowaniu, by nie narazić się na dodatkowe nieprzyjemności? Sprawdź, kiedy i na jakich zasadach możesz wziąć na hol innego kierowcę!

 

Zimowe warunki a holowanie

Przepisy ruchu drogowego dotyczące holowania pojazdów, dość dokładnie określają, jakie warunki należy spełnić, by móc bezpiecznie odprowadzić niesprawne auto do warsztatu lub na posesję. Dotyczy to zarówno pomocy w warunkach zimowych, jak i podczas pozostałych części roku. Haki holownicze do samochodów osobowych mogą tu okazać się bardzo pomocne, jednak nie zawsze wzięcie na hol jest zgodne z prawem. Uwaga! Okoliczności zdarzenia na drodze, nagła sytuacja czy tak zwane nadzwyczajne okoliczności nie znoszą paragrafów, jeśli chodzi o tę formę pomocy. Prawdopodobnie dałoby się wykazać, że istnieje wyższa konieczność, która usprawiedliwia użycie linki holowniczej, Niektórzy kierowcy twierdzą, że jest tak na przykład wtedy, gdy należy usunąć unieruchomione auto ze środka jezdni jako zagrażające bezpieczeństwu ruchu drogowego. A jak jest naprawdę?

holowanie-auta-zima

Kiedy pojazd nie może być holowany?

Do wzięcia na hol nadaje się jedynie auto, które ma sprawny przynajmniej jeden rodzaj hamulców. Obecne samochody mają układ hamowania zintegrowany z układem jezdnym i silnikiem. Dlatego awaria napędu najczęściej również wyklucza holowanie, a już na pewno zabronione jest doczepienie niesprawnego samochodu na miękkim holu. Nie można również holować więcej niż jednego samochodu lub doczepiać holu do auta, które już ma zajęty hak holowniczy przez kulę z przyczepą. Prędkość pojazdów połączonych linką holownicza nie powinna przekraczać 30 km/h w terenie zabudowanym i 60 poza nim.

Połączenie sztywne czy giętkie – która metoda holowania jest lepsza?

Najlepsze rozwiązaniem dla obu pojazdów jest tak zwany sztywny hol. W takim wypadku oba auta zawsze będą utrzymywać bezpieczny dystans. Przy wyborze holu z dystansem ma znaczenie, jaki hak holowniczy wybrać. Gdy odholowywany pojazd ma niesprawny jeden z dwóch układów hamowania, można go pociągnąć jedynie na sztywnym drążku. To także jedyny sposób holowania dopuszczalny na autostradzie, choć tylko do najbliższego zjazdu, wtedy, gdy nie może dotrzeć do Ciebie autolaweta. Sztywny hol jest o wiele pewniejszą i bardziej bezpieczną opcją, jednak mało kto wozi ze sobą to akcesorium. Jeśli holowanie jest wynikiem nagłego zdarzenia, kierowcy najczęściej mają do dyspozycji giętki hol. Obecnie dość powszechne są ubezpieczenia z pakietem assistance, które gwarantują szybkie przybycie lawety na miejsce wypadku lub awarii. Holowanie pozostaje opcją rezerwową, dlatego warto pamiętać, że nawet najtrudniejsze warunki nie są usprawiedliwieniem naruszenia przepisów na ten temat.

jaki-hak-wybrac-do-holowania

Czy rodzaj haka holowniczego ma znaczenie?

Nie każdy drążek holowniczy wymaga zaczepienia na kuli haka. W sprzedaży są wygodne, składane drążki z zaczepem, który pasuje do uchwytu holowniczego na belce. Jednak haki holownicze do samochodów osobowych mogą również obsługiwać sztywne hole lub podwójne drążki, tzw. motyle, uznawane za rodzaj lawety (wówczas na pewno można pociągnąć zepsute auto na autostradzie). Gdzie kupić hak holowniczy z opcją obsługi przyrządu do ciągnięcia samochodów? W większości przypadków najpierw montuje się zaczep, a dopiero potem należy znaleźć drążek z mocowaniem pasującym do kuli haka. W ten sposób połączenie samochodu holującego z niesprawnym pojazdem jest naprawdę pewne. Należy tylko przypomnieć podstawową zasadę – w obu pojazdach muszą znajdować się kierowcy z uprawnieniami do ich prowadzenia.

Bezpieczne holowanie to podstawa

Zimowe holowanie należy do najtrudniejszych zadań kierowców. Drążek holowniczy zamiast linki zwiększa poziom bezpieczeństwa, ponieważ redukuje drgania i szarpnięcia, pozwala na płynną jazdę i utrzymuje bezpieczny dystans. Sztywny hol mocowany w miejscu, gdzie zaczep ma kulę, jeszcze bardziej stabilizuje układ. Jaki hak holowniczy wybrać do optymalnego wykorzystania tej opcji? Jaki drążek dopasować jako dodatek do już założonej części? Dowiedz się tego od naszych ekspertów – zapraszamy do kontaktu!

Najwyższa jakość: zawsze staramy się dostarczać produkty Brink lub Westfalia