Czy zimą holuje się trudniej? Wyjaśniamy!
Auto na holu to zawsze duże wyzwanie. Haki samochodowe lub fabryczne uchwyty do holowania dają możliwość samodzielnego sprowadzenia pojazdu z miejsca, w którym uległ awarii. Jednak jazda niesprawnym samochodem prowadzonym na linie wymaga koncentracji i dobrych umiejętności. Znacznie bardziej wymagająca jest ta sytuacja dla kierowcy, gdy dokoła panują trudniejsze warunki. Zwłaszcza zimą pogoda może zmienić się błyskawicznie i znacznie utrudnić kontrolowane przemieszczenie auta na holu. Sprawdź, z czym musisz się liczyć, gdy zimą założysz linkę holowniczą na kulę haka.
Spis treści
- W jaki sposób warunki atmosferyczne wpływają na holowanie samochodu?
- Jak wygląda holowanie „na sztywno”?
- Jak wygląda holowanie „giętkie”?
- Który rodzaj holowania lepiej sprawdzi się zimą?
- Wybierz wysokiej jakości haki holownicze!
W jaki sposób warunki atmosferyczne wpływają na holowanie samochodu?
Zimą awarii zdarza się o wiele więcej. To czas stłuczek i rozładowanych akumulatorów. Kierowcy często podejmują decyzję o samodzielnym wywiezieniu samochodu z miejsca awarii lub stłuczki. Jednak warto pamiętać, że to, co okazało się przyczyną przymusowego postoju, może być zagrożeniem także podczas holowania. Niskie temperatury i niesprzyjające warunki na drodze mocno utrudniają przejazd z samochodem na lince. Dlatego najlepiej skorzystać z ciężarówki z lawetą. Dziś coraz więcej pakietów ubezpieczeniowych obejmuje Assistance i opcję przyjazdu pomocy drogowej na miejsce zdarzenia. Jeśli z różnych powodów będziesz rozważać zimowe holowanie auta, pamiętaj o dwóch kwestiach:
- Zimą panuje ograniczona widoczność (szybciej zapadający zmrok, intensywne opady śniegu), a to podstawowy warunek udanego holowania.
- Auto na holu zawsze oznacza większe narażenie na niestabilny tor jazdy, zarówno dla holującego, jak i przyczepionego do niego pojazdu. Na ośnieżonej lub oblodzonej nawierzchni wejście w zakręt grozi utratą kontroli nad samochodem.
Jak wygląda holowanie „na sztywno”?
Spośród dwóch rodzajów holowania wersja „na sztywno” bardziej pasuje do warunków zimowych. Przepisy drogowe zakazują używania tych części jedynie na autostradach. Z kolei tylko tak można transportować samochody z częściowo lub całkowicie uszkodzonym układem hamulcowym. Dystans między pierwszym i drugim autem nie powinien przekroczyć 3 m. Sztywny hol w postaci drążka holowniczego jest częściej używanym rozwiązaniem. Można go nabyć w wersji mocowanej do specjalnego uchwytu pod zderzakiem. Stabilniejsze prowadzenie drugiego auta zapewnia łącznik na kulę haka holowniczego. Idealnym rozwiązaniem na trudne zimowe warunki jest tzw. hol lawetowy, zwany również motylem. Rozkładane nożycowo ramiona urządzenia mocuje się do podwozia uszkodzonego auta. Po założeniu całości na hak samochodowy przednia oś unosi się, a auto staje się podobne do przyczepy na kółkach. Wówczas ciągnięcie auta przypomina jazdę z ładunkiem w zimowych warunkach — wymagającą, ale najbezpieczniejszą spośród wszystkich typów holowania. Co więcej, taki sposób transportu nie wymaga obecności kierowcy w drugim pojeździe.
Jak wygląda holowanie „giętkie”?
Jazda z pojazdem na lince jest trudniejsza, zwłaszcza na śliskiej nawierzchni, w warunkach ograniczonej widoczności. Giętki hol, nawet założony na wytrzymały hak samochodowy, potrafi sprawić kierowcy holowanego auta mnóstwo problemów także w neutralnych warunkach. Na prostej drodze musi on utrzymywać prosty tor jazdy ruchami kierownicy z powodu naprężania liny. Powoduje to również stałą konieczność hamowania i przyspieszania. Na ośnieżonej lub oblodzonej jezdni może to spowodować utratę kontroli nad pojazdem!
Który rodzaj holowania lepiej sprawdzi się zimą?
Jednym z podstawowych warunków bezpiecznego wzięcia auta na hol jest to, by oba samochody były wyposażone w opony odpowiednie do pory roku. Trudna jazda z obciążeniem na śliskiej nawierzchni może skończy się katastrofalnie dla obu kierowców! Jeśli jednak zdecydujesz się na holowanie zimą, wybierz hol sztywny nakładany na hak samochodowy. Najlepszym rozwiązaniem będzie „motyl” niewymagający obecności kierowcy w kabinie transportowanego auta. Giętkie rozwiązanie wymaga sporych umiejętności, a w warunkach zimowych używanie go tworzy dodatkowe ryzyko. Wybierając hak holowniczy w sklepie sprawdź, czy jego maksymalne obciążenie pozwoli na użycie nożycowej wersji sztywnego holu.
Wybierz wysokiej jakości haki holownicze!
Samochody fabrycznie są wyposażone w uchwyty pod zderzakiem, ale solidny hak holowniczy z naszego sklepu jeszcze lepiej nadaje się do zamocowania drugiego auta. Na pewno nie powinno się przytwierdzać linki do otworu w zderzaku! Nie tylko spowoduje to uszkodzenie części, ale przede wszystkim stworzy niebezpieczeństwo na drodze. Jak zabezpieczyć się na taką ewentualność? Wybierz solidny hak samochodowy dopasowany do Twojego auta na hakiholownicze.pl.