Amerykański hak holowniczy a model europejski – różnice

Dla wielu osób hak holowniczy, czy jak niektórzy mówią po prostu – kula, stanowi świetne i bardzo praktyczne rozwiązanie. Nic dziwnego – w ten sposób znacznie poszerza się funkcjonalność auta. Dzięki auto hakom można podpiąć przyczepkę, na której przewożone będą np. materiały budowlane potrzebne do remontu, bagażnik na rowery lub przyczepy campingowe.

Wciąż jednak niewielu kierowców wie, że na rynku dostępne są nie tylko typowe haki holownicze z kulą, ale i modele amerykańskie. Coraz częściej przebijają się one do świadomości Polaków – i nic dziwnego. Mają one szerokie zastosowanie, często wykraczające poza standard europejski.

Czym różnią się haki samochodowe typu europejskiego i amerykańskiego? Czemu ten drugi cieszy się rosnącą popularnością? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule. Zachęcamy do lektury!

Podział haków holowniczych w USA

Kraje Unii Europejskiej mają określony standard haków holowniczych, regulowany normami ISO. Na tej podstawie m.in. powinny być one odczepiane (lub odkręcane), a sama kula musi mieć rozmiar 50 mm (z możliwością odchylenia o -0,3 mm). W Stanach Zjednoczonych to nieco bardziej skomplikowane. Auto haki zostały podzielone na klasy, odpowiadające normom Society of Automotive Engineers (SAE) i uzależnione zostały od maksymalnej masy ciągnionej (uwaga! To nie to samo, co dopuszczalna masa całkowita!).

Wyróżnia się 4 najpopularniejsze klasy, o których więcej w poniższej tabeli.

Maksymalna masa ciągnionej przyczepy

Maksymalny nacisk na hak

Klasa

w funtach (lbs)

w kilogramach (kg)

w funtach (lbs)

w kilogramach (kg)

I

2000

910

200

91

II

3500

1600

350

159

III

5000

2300

500

228

IV

10000-12000

4500-5410

1000-1200

454-544

 

Warto zauważyć, że poza najpowszechniejszymi standardami, wyróżnia się jeszcze dwa oficjalne, choć rzadsze, ujęte w normach SAE:

  • 5th Wheel (do 24 000 lbs – 10 886,22 kg),
  • Gooseneck (do 25 000 lbs – 11 339,81 kg).

Oba te rozwiązania stosowane są wyłącznie w pick-upach. Poza standardami SAE wyróżnia się jeszcze jeden wariant – nieoficjalna V klasa, umożliwiająca ciągnięcie przyczepy o maksymalnej masie do 17 000 funtów – 7 700 kg.

Czy amerykański hak różni się od europejskiego?

Między hakami amerykańskimi i europejskimi istnieje szereg istotnych różnic. Począwszy od gniazda, przez rozmiary kuli po rozwiązania, jakie współpracują z oboma typami tych komponentów. Przy porównaniach często wskazuje się, że modele ze Starego Kontynentu najbardziej odpowiadają mniej więcej II i III klasie. Poniżej znajdziesz najbardziej rzucające się w oczy różnice między hakami z USA, a z Europy.

auto haki

Kule holownicze w amerykańskich hakach

W Stanach Zjednoczonych Ameryki stosuje się wiele odmiennych standardów, jeśli chodzi o kule auto haków. Są jednak trzy rozmiary, które należą do najpopularniejszych. Są to więc końcówki o wymiarach:

  • 1,7/8 cala (47,6 mm),
  • 2 cale (50,8 mm),
  • 2,5/16 cala (58,7 mm).

Jak łatwo zauważyć, najbliższa europejskiemu jest „dwucalówka”. Teoretycznie istnieje możliwość podpięcia przyczepy do haka o takim rozmiarze ze względu na niewielkie różnice. W praktyce jednak mogą zdarzać się zatarcia sprzęgu. Stąd też warto sprawdzić, czy sklep oferujący haki holownicze dysponuje stosownymi adapterami.

Budowa gniazda haka i najważniejsze różnice

Prawdopodobnie największa różnica leży w budowie gniazda. W Europie haki są albo jednoczęściowe, albo montowane na stelażu z pomocą śrub, wajchy zaciskowej czy systemu automatycznego z kluczem. W przypadku amerykańskich gniazd wygląda to inaczej. Przede wszystkim są kwadratowe. Dzięki temu można montować w nich nie tylko kule, ale i szereg innych końcówek, a tych nie brakuje – nie tylko elementów służących do holu, ale i wielu innych, w tym dla miłośników turystyki samochodowej.

Same gniazda haków mają również różne wymiary. Do najpopularniejszych należą:

  • 1,1/4 cala (31,65 mm), znajdujące najczęściej zastosowanie w klasie I i II,
  • 2 cale (50,8 mm), wykorzystywane w klasach III i IV.

Ponadto wyróżnia się jeszcze gniazda 2,5-calowe (63,5 mm), jakie używane są w klasie V.

Warto wspomnieć, że różnice leżą także w elektryce. Problem ten jednak najczęściej dotyczy pojazdów sprowadzonych z USA. W takim przypadku konieczne są odpowiednie przeróbki.

hak holowniczy montaż

Haki amerykańskie – atrakcyjne rozwiązanie dla każdego

Jeśli zastanawiasz się, jaki hak holowniczy wybrać, to zdecydowanie warto zastanowić się nad wariantem europejskim. Liczba końcówek w amerykańskiej wersji – nie tylko kul, ale i stelaży pod hamak czy stolików i innych rozwiązań – również daje szerokie możliwości, szczególnie jeśli często jeździsz autem na wakacje lub pracujesz w terenie. Pamiętaj jednak, że do europejskich modeli znajdziesz wiele ciekawych nakładek, w tym dodatkowe bagażniki. A jeśli wahasz się, jaki hak wybrać dla siebie – zajrzyj na naszą stronę i dobierz pasujący komponent do Twojego samochodu.

Najwyższa jakość: zawsze staramy się dostarczać produkty Brink lub Westfalia