Holowanie autobusów i samochodów ciężarowych

Awaria na drodze może zdarzyć się w każdej chwili. Dotyczy to także największych samochodów — ciężarówek i autobusów. Duże gabaryty zazwyczaj oznaczają większe problemy. Czy tak jest również w przypadku holowania pojazdów o dużo większej masie całkowitej? Jakie rozwiązania można zastosować, gdy TIR lub autokar ugrzęźnie na poboczu, a warunki wymagają natychmiastowej reakcji? Zanim weźmiesz na hak holowniczy wielotonową maszynę, sprawdź, co należy wiedzieć o przewożeniu wielkich gabarytów na holu.

 

Jakie są różnice między holowaniem autobusów a samochodów osobowych?

Przepisy drogowe nie zakazują ciągnięcia największych maszyn. A ściślej — nie rozróżniają holowania pojazdów osobowych i tych o większej masie całkowitej. Oznacza to, że do transportu autobusów na holu mają zastosowanie te same wymogi, co w przypadku osobówek. Jednak nie można ignorować faktu, że taki samochód ma dużo większą masę, siłę bezwładności oraz wymiary utrudniające manewrowanie. Czy mocne haki holownicze dadzą radę pociągnąć i przewieźć mały autokar, nie wspominając o większych jednostkach? Zgodnie z przepisami wolno brać się za holowanie pojazdów jedynie ze sprawnym układem kierowniczym i hamulcowym, a także działającym oświetleniem. Jednak w praktyce trudno sobie wyobrazić, że każda osobówka przetransportuje autokar na dłuższym dystansie.

holowanie-autobusu-

Jakie są różnice między holowaniem samochodów ciężarowych a osobowych?

Podobnie jak w przypadku autobusów jest przy samochodach ciężarowych. Dlatego haki holownicze osobówek mogą pozostać alternatywą jedynie w specjalnych przypadkach i raczej na krótkim dystansie. Do ściągania z trasy dużych samochodów służą specjalne holowniki obsługiwane przez firmy pomocy drogowej. Tym bardziej powinny być używane, gdy w grę wchodzi holowanie pojazdów ciężarowych o większej masie całkowitej. Zanim zdecydujesz się na założenie drążka holowniczego na zaczep, sprawdź najważniejsze parametry. Jeśli dysponujesz mocnym samochodem z napędem 4 × 4, a warunki atmosferyczne są sprzyjające, możesz spróbować odciągnąć samochód ciężarowy w bezpieczne miejsce.

Na co należy zwrócić uwagę w przypadku holowania niesprawnych autobusów i ciężarówek?

W przypadku holowania pojazdów wielkogabarytowych nie obowiązują paragrafy odmienne od ogólnych przepisów regulujących tę czynność. Jednak należy się tu kierować zdrowym rozsądkiem. Np. kodeks mówi o wymaganych odległościach: max. 3 m w przypadku połączenia na sztywno i od 4 do 6 m z giętką liną na haku holowniczym. Rozmiary i waga autobusów czy ciężarówek nakazuje użycie sztywnego holu, gdyż ciągnięcie niesprawnego kolosa na lince świadczyłoby raczej o braku wyobraźni. W obu pojazdach muszą znaleźć się osoby z odpowiednią kategorią prawa jazdy, a z autokaru muszą wysiąść wszyscy pasażerowie. Oba typy obowiązują również ogólne zasady włączania świateł, a także obowiązek umieszczenia trójkąta ostrzegawczego za przednią szybą.

Jakie haki holownicze potrzebne są przy holowaniu autobusów i samochodów ciężarowych?

Jeśli rozważasz holowanie pojazdów o dużej masie, musisz być pewien stabilności układu transportowego. Przede wszystkim należy dopasować haki holownicze i ich parametry do transportowanego ładunku. Koniecznie sprawdź na tabliczce znamionowej wartość siły D w kN, wyrażającą oddziaływanie auta holowanego lub ładunku na samochód ciągnący. Ten parametr dla zaczepów wynosi od 5,15 kN do 20.55 kN i określa maksymalne dopuszczalne obciążenie i granicę bezpiecznego transportu. Jej przekroczenie może odkształcić hak holowniczy lub zerwać belkę, a w konsekwencji zerwać połączenie między autami i stworzyć poważne niebezpieczeństwo w ruchu drogowym. Inne wartości wymagające sprawdzenia to maksymalny uciąg i dopuszczalna masa całkowita samochodu z ładunkiem, którą sprawdzisz na tabliczce znamionowej umieszczonej w swoim wozie.

holowanie-ciezarowki

Sprawdź ofertę sklepu Hakiholownicze.pl!

Odpowiedzialne, bezpieczne holowanie pojazdów ciężarowych i autobusów wymaga specjalistycznych holowników. W szczególnych przypadkach dopuszczalne jest wzięcie ich na hak holowniczy zamontowany w zwykłym wozie. Jednak musi to być auto o dużej mocy z pewnym napędem. Należy również zamontować w nim zaczep o maksymalnym uciągu i sile D zbliżonej do wartości 20 kN. Haki holownicze o wysokich parametrach, dopasowane do konkretnego modelu auta, znajdziesz na naszej stronie dzięki dedykowanej wyszukiwarce produktów.

Najwyższa jakość: zawsze staramy się dostarczać produkty Brink lub Westfalia